Nedavno je u sklopu stručno-edukativnih aktivnosti kompanije Targer Engineering & Consulting održana stručna eksukrzija u 6 različitih njemačkih proizvodnih kompanija. Eksurzija je izvedena u saradnji i suorganizaciji sa konsultantskom kućom The Leadership Pathfinder, koju vodi naš partner i saradnik Draško Živković. Draško je inače pripadnik brojne BH dijaspore, pa iako je rođen i skoro je cijeli život proveo u Njemačkoj, i dalje je stručno vezan za BiH i regiju Adria. Pored tima iz dvije kompanije organizatora, na ekskurziji su učestvovali top i srednji menadžeri iz 7 BH proizvodnih kompanija. Ove su kompanije i na ovaj način odlučile ojačati kompetencije svojih ključnih kadrova iz oblasti proizvodnog menadžmenta, kao i pospješiti dodatnu inspiraciju za provođenje projekata optimizacije korištenjem Toyota/Lean metoda.
Kompanije za posjetu su birane na način da pokriju širok spektar djelatnosti, branši, životnog ciklusa i opšteg stanja organizacije. Neke od posjetu su bile šablonske, tj. bile su dio domaćinovog redovnog obilaska pogona sa profesionalnim vodičem, a neki su obilasci bili ciljano pripremljeni za nas i našu stručnu ekskurziju. Posjećene su kompanije:
-
- Siemens Healtineers u Erlangenu, tj. Siemensov razvojni i proizvodni centar za MR aparate. Ovdje smo bili u srcu globalnog lidera u razvoju ovih medicinskih uređaja, gdje smo ostvarili uvid u jednu maloserijsku proizvodnju visoko-tehnoloških proizvoda, ali sa jako mnogo ručnog rada na ožičenju i sklapanju aparata. Zaključak je bio: kad imaš odličan proizvod i odlične marže, onda ni proces ne mora biti toliko automatiziran. Na ovom obilasku smo imali čast da nam se pridružio prof. Christoph Roser, bivši uposlenik firmi poput Toyota, MyKinsey ili Bosch, a sada profesor i konsulatnt za Lean. Također, prof. Roser je tvorac jednog od najpopularnijeg stručnog web portala za Lean, www.allaboutlean.com [1].
-
- Fendt Tractors pored Augsburga, dio AGCO grupacije. Ovdje smo posjetili pogone za proizvodnju i sklapanje kabina jednog od globalnih lidera u razvoju i proizvodnji traktora. Važna značajka ovog obilaska je da smo posjetili razne vrste pogona, npr. proizvodnju komponenti kabina na bazi obrade limova, neke smo pogone preskočili, a šlag na tortu je pogon za finalno sklapanje kabina, tj. linija na kojoj kabina dobije sve svoje vanjske i unutrašnje dijelove. Uvid u njihov sistem i softver za Shop Floor Management (sistem za dnevno operativno upravljanje pogonima), skupa sa aktuelnim problemima koje rješavaju, je bio vrhunac.
- Iveco Trucks u Ulmu, tj. njihovu eksperimentalnu proizvodnju kamiona na elektro i pogon gorivih ćelija. Iako još uvijek bez razvijene i efikasne proizvodnje, ovaj pogon služi kao uvid u nastanak i pokretanje revolucionranih proizvoda. A za takve ultra-razvojne projekte ipak treba izdvojiti sredstva, vrijeme, ljude, dakle resurse jednom rječju. Da se razmijemo, i ovdje smo obišli jednu prilično vizuelnu i urednu pokretnu montažnu traku, samo što na ovoj liniji nema baš striktno planiranog takta.
-
- Daimler Trucks pored Karslruhe, tj. bivši Mercedes Benz Trucks. Ovo je najveći pogon za proizvodnju kamiona na svijetu. Sve je ovdje impresivno. Sve je zanimljivo. Od presaone, preko proizvodnje šasija pomoću brojnih robota, pa sve do kilometarskih traka za finalno sklapanje kamiona. Odličan i stručan vodič je upotpunio turu, a mi ne bismo bili mi, niti ovo ne bi bila Lean Leadership tura, da i ovdje nismo našli brojne mogućnosti za poboljšanje procesa.
-
- Robert Bosch Feuernbach pored Stuttgarta, veliki industrijski krug glabalnog giganta Bosch u kojem se razvijaju i proizvode pumpe i sistemi za ubrizgavanje benzina, kao i razne druge elektroničke i mehaničke komponente automobila. Najnoviji nedavno pokrenut pogon služi za proizvodnju baterija za elektro-auta. U ovom pogonu je specifika to što se većina proizvodnje i sklapanja izvodi na linijama potpuno uvezanih raznim automatima, robotima i pokretnim trakama. Vrlo malo ručnog rada, vrlo malo radnika. Ovdje je čak i interni transport potpuno automatski, tj, izvodi se pomoći samo-vozećih dostavnih vozila, malih robotića, u šta smo mogli i direktno uvjeriti.
-
- Meiller Kipper u Minhenu, proizvođač sistema i šasija kamiona za „kipovanje” tereta ili razne druge manipulativne aktivnosti na kamionima. I ovo je neupitni globalni, posebno evropski, lider u razvoju i proizvodnji ovakvih sistema. U Minhenu smo imali prilike posjetiti njihov pogon za mehaničku obradu, tj. proizvodnju dijelova za hidrauličke sisteme, kao i pogon za finalno sklapanje kamiona. Ovdje je dodatno oduševljenje predstavljalo i to što je rukovoditelj lokacije doktor nauka iz oblasti Leana i proizvodnih operacija, pa je s nama podjelio toliko mnogo problema, rješenja i savjeta. Sve to kao i kod Fendt traktora, praćeno sistemom za Shop Floor Management. Dakle, šlag na tortu na kraju.
-
- Na ekskurziji je naravno bilo mnogo druženja, posjeta gradovima i tržnim centrima, restoranima i kafićima. Na ovakvu jednu ekskurziju naravno da utječu energija, znanje i iskustvo svih članova tima, pa smo pred zvaničnih obilazaka imali mnogo prilika razmjeniti iskustva iz svojih kompanija. I šta sad na kraju reći? Ovo je za Targer E&C i Leadership Pathfinder bio premijerni testni projekat. Pošto je on prošao i više nego uspješno, s čim su se složili svi učesnici ekskurzije, u planu su već i naredne ture. Slijedeća tura također ide u njemačke kompanije, a pored obilaska će imati i dodatne radionice za rješavanje problema i optimizaciju procesa direktno u pogonima (uz odobrenje i podršku firmi domaćina, naravno). A kuda će nas naša luda radoznalost i avanturizam dalje odvesti? Svima je naravno kao ultimativni cilj jedna lokacija na pameti: Toyota City u Japanu.
- Na ekskurziji je naravno bilo mnogo druženja, posjeta gradovima i tržnim centrima, restoranima i kafićima. Na ovakvu jednu ekskurziju naravno da utječu energija, znanje i iskustvo svih članova tima, pa smo pred zvaničnih obilazaka imali mnogo prilika razmjeniti iskustva iz svojih kompanija. I šta sad na kraju reći? Ovo je za Targer E&C i Leadership Pathfinder bio premijerni testni projekat. Pošto je on prošao i više nego uspješno, s čim su se složili svi učesnici ekskurzije, u planu su već i naredne ture. Slijedeća tura također ide u njemačke kompanije, a pored obilaska će imati i dodatne radionice za rješavanje problema i optimizaciju procesa direktno u pogonima (uz odobrenje i podršku firmi domaćina, naravno). A kuda će nas naša luda radoznalost i avanturizam dalje odvesti? Svima je naravno kao ultimativni cilj jedna lokacija na pameti: Toyota City u Japanu.