Kako se ukrajinska kompanija modernizirala koristeći Lean?

Img 27.02.2018 - Pročitajte u nastvaku teksta interviju novinara i predsjednika Lean Instituta Ukrajina Serhii Komberianova sa izvršnim direktorom kompanije Modern-Expo Group Petro Pylypyukom...

Serhii Komberianov: Možeš li ukratko predstaviti Modern Expo za čitatelje Planet Lean?

Petro Pylypyuk: Modern-Expo je osnovan prije 20 godina u gradu Luck, u zapadnoj Ukrajini. Od malog poduzetništva izrasli smo u multinacionalnu holding kompaniju koja je specijalizirana za kompletna maloprodajna rješenja i koja djeluje diljem Srednje i Istočne Europe. Imamo tri fabrike - dvije u Ukrajini, jedna u Bjelorusiji - te plasman opreme u više od 60 zemalja širom svijeta.

Serhii Komberianov: Vi ste se primjenjivali Lean od 2008. Kako ste započeli i kako se odvijao put?

Petro Pylypyuk: Godine 2008, saznali smo da neki od naših konkurenata postižu sjajne rezultate zahvaljujući Lean-u. Mi smo naravno razvili zanimanje za njega i počeli tražiti literaturu. Naš je prvi korak bio uvođenje jednog od najosnovnijih alata - 5S. Iako smo se u to vrijeme zaustavili na prva tri "S", uspjeli smo donijeti red u našu radionicu. Ono što nismo dobili bio je ekonomski proboj za koji smo se nadali. Ipak, znakovi da je to moguće bilo je posvuda, pa smo i dalje istraživali Lean. U 2014. godini, kao dio konferencije u Poljskoj, posjetili smo tvornicu FIAT u Tičiju. Sjećam se oduševljenja i povratka kući sa velikim elanom i odlučani da Modern-Expo procesi djeluju na isti - snažan i koordinirani način. Istodobno smo shvatili da je Lean više nego od običnih alata i počeli gledati veću sliku. Analizirali smo korak po korak našeg rada, identificirali otpada i neučinkovitosti i ocijenili gubitke koje su generirali. Nakon dugo vremena postalo je jasno da bismo trebali pronaći načine da obavimo svoj posao u manje prostora i učinkovitije. Zato smo uveli protok u proizvodnji i organizirali proizvodnju u stanicama (ćelijama). To je bio trenutak kad se dogodila radikalna transformacija naše fabrike: promijenili smo distribuciju mašina u našim radionicama, s idejom provedbe pojedinih tokova proizvoda (prije toga svi naši laserski strojevi bili su smješteni na istom mjestu). To je otežalo održavanje opreme jer su se stručnjaci morali svakodnevno kretati oko različitih radionica, ali smo povećali procenat proizvodnje. Naše vrijeme proizvodnje palo je od sedmice dana na dva dana. Sljedeći korak u transformaciji naše fabrike bio je uklanjanje zaliha gotovih proizvoda, jer su i oni predstavljali otpad. Umjesto toga, prebacili smo se na proizvodnju prema narudžbi. To nam je omogućilo da smanjimo vrijeme te su naši proizvodi sada ostajali u skladištu do tri dana. Prema tome, skladište se smanjilo i zaustavili smo izgradnju dodatne zgrade. Ne samo da ne planiramo izgraditi još jedno skladište; mi također iznajmljujemo prostor koji smo oslobodili. Zahvaljujući Lean-u, radimo učinkovitije nego ikada prije, koristeći manje prostora i mašina. Zaposlenici koji više nisu bili potrebni u skladištu bili su ponovno dodijeljeni drugim aktivnostima (poslovima).

Serhii Komberianov: Jeste li imali otpor ljudi? Kako ste ih uključili i osigurali da će početi misliti Lean?

Petro Pylypyuk: U početku smo se suočili s otporom. To je uvijek tako kada zamolite ljude da izađu iz svoje zone udobnosti. Međutim, kako biste uspješno uvodili Lean kulturu u kompaniju, trebate podršku višeg menadžmenta i "kupnju ljudi". Moje vjerovanje u metodologiju dovelo je do pozitivnog odgovora našeg direktora proizvodnje Igora Mordasa. Zajedno smo počeli raditi jednostavne dnevne promjene koje uključuju sve više i više ljudi u procesu i redovitu komunikaciju s srednjim menadžmentom. Čak smo zatražili od starijih menadžera da prouče Lean razmišljanje (engl. Lean thinking) i testiramo ih jer želimo da svi govore istim jezikom. Bilo je jasno da pristup uključivanja u Lean prve linije fronta mora biti drukčiji - niko ne bi donio dobre rezultate bez razumijevanja onih prednosti koje bi dobile od započinjanja transformacije. Dakle, objasnili smo ljudima da će njihov rad postati mnogo lakši. Također smo mislili da ne bi bilo razloga sramiti se od obrazlaganja da postoji veza između bolje financijske uspješnosti kompanije i primanja ljudi. Uspostavili smo sistem bonusa za Lean aktivnosti naših ljudi, ali i shvatili važnost emocionalnog aspekta ljudi koji mijenjaju svoj posao: gledanje vaših kolega u zagrljaju novog načina rada potiče vas da učine isto. Sjećam se jednog operatera koji se snažno suprotstavi 5S metodologiji i počeo je koristiti samo kad je vidio sve ostale koji su ga okruživali. Danas je jedan od najistaknutijih navijača tehnike 5S! Promjena zahtijeva motivaciju, a na Modern-Expo ovo je najbolje stvoreno pomoću mješavine novčanih poticaja i pritiska nadređenih.

Serhii Komberianov: Kakav je vaš pristup profesionalnom razvoju ljudi?

Petro Pylypyuk: Vjerujem da obrazovni sistem u Ukrajini nije usklađen, kako u srednjim školama tako i na univerzitetima. Strukovno obrazovanje je sve, ali je nepostojeće. Zbog toga ljudi o Lean-u prvi put čuju kada se pridruže kompaniji. Želimo da počnu ispočetka sa svojim obrazovanjem i, s tim u vidu, stvorili smo odjel za obuku koji ima za cilj ne samo podučavati Lean osnove, već i razvijati vještine rukovođenja (liderstva). Sljedeće godine pokrećemo novi program zvani Modern Lean Production, koji se sastoji od seta od 10 jednodnevnih modula dizajniranih za proizvodnju i administraciju. Drugi izazov s kojim se suočavamo u našoj zemlji jest činjenica da je sve teže pronaći i zadržati talent jer Ukrajinci žele tražiti bogatstvo u Europi ili Rusiji. To čini obrazovanje vlastitog naroda da postane stručnjak još kritičniji i težim.

Serhii Komberianov: Možete li mi dati nekoliko primjera poboljšanja procesa?

Petro Pylypyuk: Naši napori za optimizaciju procesa stvorili su puno pozitivnih rezultata. Naše su radionice (ćelije) postale neovisne u proizvodnji čitavog proizvoda, spremne su za isporuku i kontrolu kvalitete u proizvodnji. Prije promjene, naš odjel za kontrolu kvalitete imao je oko 45 ljudi; ali sada kada odgovornost leži u radionicama (ćelijama), broj ne prelazi 10 (opet, važno je istaknuti da niko nije otpušten). Uloga naših stručnjaka za kvalitet malo se promijenila: više nije potrebno provjeriti da je proizvod od samog početka ima potrebni visok standard, nego da intervenira i pomaže ljudima u slučaju ozbiljnih problema. Zašto smo izašli iz ovoga? Naša potreba za stručnjacima, kao što su kontrolori i pakeri, brzo se smanjila (mogli bismo se usredotočiti na druge aktivnosti s dodanom vrijednošću), naše vrijeme protoka (lead time) se smanjilo, a naša kvaliteta je porasla. Drugi primjer je kretanje naših proizvoda. Prilikom mapiranja tokova vrijednosti, shvatili smo da je jedan od naših proizvoda tokom proizvodnog procesa putovao vrlo dugu udaljenost kroz radionicu. Ponovno smo organizirali tok vrijednosti kako bi se svi zadaci mogli provesti u jednoj sesiji i na istom mjestu, što je rezultiralo smanjenjem udaljenosti od 5 kilometara do 300 metara.

Serhii Komberianov: Kakve su tvoje aktivnosti trenutno?

Petro Pylypyuk: Trenutno potičemo zaposlenike u uredu da izađu iz svoje zone udobnosti. Kad smo se uvukli u proizvodnju, vidjeli smo fantastične rezultate. Isto se dogodilo kada smo ih doveli u logistiku, što je u prvoj polovini 2017. godine povećalo našu učinkovitost za 30%. Sada imamo novi izazov: oslanjajući se na naše administrativce. To su ljudi koji generiraju ideje i rade s klijentima redovito - utjecaj na Modern-Expo može biti ogroman! Jedna od poteškoća s kojima smo suočeni jest osigurati da uredski službenici razumiju da su njihovi procesi isprepleteni s onima koji se provode u ostatku poslovanja.

Serhii Komberianov: Koji su najveći izazovi Modern-Expo se suočava s maloprodajnim tvrtkama?

Petro Pylypyuk: S obzirom na rast e-trgovine, naša se industrija suočava s velikim izazovom. Više se ne radi samo o ponudi proizvoda na internetu - kupci sada očekuju više na način tkz. prilagođenih usluga. Ljudi više ne žele čekati, ne žele gubiti vrijeme da pronađu ono što se brinu, čak i ne žele više ići u supermarket. Maloprodajni divovi poput Amazona to su shvatili i koriste modernu tehnologiju kao što su robotika, umjetna inteligencija i senzori kako bi se poboljšalo iskustvo korisnika. Mi smo na Modern-Expo grupi također vidjeli ovo kao put ka budućnosti i naporno se trudimo pronaći najbolji način integriranja tehnoloških rješenja u našu opremu.

Serhii Komberianov: Kao izvršni direktor, koja je vaša uloga u mršavoj transformaciji?

Petro Pylypyuk: Svi znamo koliko je važna uloga lidera u osiguravanju uspjeha Lean transformacije. Moja je odgovornost pomoći ljudima vidjeti zašto Lean ima potencijal da promijeni svoje živote. Naravno, to je i putovanje za mene. Dugo sam bio svjestan Lean razmišljanja, ali prije četiri godine doista sam shvatio njen potencijal. Moje se ukazanje dogodilo kada je skupina njemačkih konzultanata, koja je bila pozvana da procijeni našu organizaciju, rekla da nema modernih događaja o Modern-Expou: mislili smo da radimo dobro, ali rekli su nam da smo poput fabrike iz 1980-ih. To je sasvim pokrenulo okidač! Možda smo koristili najsavremeniju tehnologiju, ali su naši procesi i organizacijska struktura bili zastarjeli. Sutradan sam počeo čitati knjigu o Toyotinom proizvodnom sistemu (TPS): "Beyong Large-Scale Production" od Taiichi Ohna. Konačno sam shvatio da imamo ogroman problem koji nismo vidjeli: sve učinkovitije i sama transformacija bila je nužnost u trenutnim tržišnim uvjetima (mnoge ukrajinske kompanije još uvijek nisu shvatile tu potrebu za promjenom). Vidio sam nešto u Lean-u što bi moglo doista pomoći i počeli smo provoditi svaki dodatni sat u fabrici pokušavajući prilagoditi ideje TPS-a našim okolnostima. (Naravno, mnogi su mi rekli da Ukrajina nije Japan - ali siguran sam da se možete poistovjetiti.) Znao sam da moram ubjediti i uvjeriti sam sebe prije nego što drugi mogu. Kažu da je Lean poput religije. Ako je to istina, tada predsjednik Uprave je poput proroka: ranog vjernika koji širi dobru riječ.

Prijevod je doprinos Targer Engineering&Consulting