Zašto i kako biti vitak (eng: Lean)

Img 11.02.2017 - Iako često vlada takva percepcija, opšti principi efiksane organizacije poslovanja nisu vezani samo za tamo „daleke“ kompanije. Kompanije kao što su npr. Toyota, General Electric, Caterpillar, itd., mada su te firme na krilima metoda kao što su Lean, Six Sigma ili Kaizen dobrim dijelom postale ono što danas jesu.

Bitno je zapaziti da su principi ti koji svakom pojedincu ili organizaciji mogu pomoći da svaki i najmanji dio raspoloživih resursa, bilo to vrijeme, novac, materijal ili informacija koriste isključivo za povećanje vrijednosti tih i drugih resursa. Sve što ne doprinosi povećanju te vrijednosti ili je čak umanjuje će se smatrati traćenjem resursa, tj. otpadom ili gubitkom.

Teorija okvirno kaže slijedeće:

Lean (vitko, mršavo) predstavlja metodologiju (filozofiju) organizacije procesa s ciljem snižavanja troškova kroz eliminaciju svih vrsta gubitaka (otpada, rasipanja). Krajnji rezultat bi bilo poslovanje samo kroz procese koji dodaju vrijednost za kupca, tj. ideal bi bio totalna efikasnost.

5 principa Lean-a su:

1. Stvoriti usmjerenost na kupca

2. Mapirati tok (dodatne) vrijednosti

3. Ostvariti kontinuiranu protočnost procesa koji dodaju vrijednost

4. Ostvariti “povlačenje - (Pull sistem)“ vrijednosti (robe, usluge, itd.)

5. Kontinuirano se unapređivati ka ostvarivanju perfekcije (izvrsnosti).

8 vrsta gubitaka-otpada-rasipanja su:

1. Prekomjerni transport

2. Prekomjerne zalihe

3. Prekomjerno kretanje

4. Nepotrebno čekanje

5. Prekomjerna proizvodnja

6. Prekomjerno procesiranje

7. Greške i defekti

8. Neiskorišteni ljudski potencijal.

Već nakon prvog pogleda na principe Lean-a i njegovih „rasipanja“ je jasno da se ta pravila u manjoj ili većoj mjeri koriste još od postanka čovječanstva. Narodnim rječnikom rečeno, Lean nije ništa drugo nego domaćinsko, nerasipničko postupanje sa bilo kakvom vlastitom ili tuđom imovinom ili vrijednoćšu. Međutim, domaćinsko postupanje je kroz istoriju bilo uglavnom uslovljeno znanjem, vještinama i navikama domaćina. Kada veličina i raznolikost aktivnosti daleko preraste mogućnosti dobrog domaćina, nužno je primjeniti strukturirana i metodična pravila da bi postupanje i dalje bilo deklarisano kao domaćinsko i nerasipničko.

To je velika snaga Lean-a. To je ujedno i skup filozofskih načela i skup operativnih pravila. Svaki pojedinac i organizacija mogu iz tog skupa zahvatati koliko im treba i čega im treba. Nebitno koje veličine i djelatnosti bila organizacija, načela upravljanja vrijednostima po Lean metodologiji mogu za početak značajno podići svijest i poslovnu gotovost, a u perspektivi mogu biti tas na vagi uspjeha ili neuspjeha poslovanja.

U našem domaćem poslovnom orkuženju koje se nalazi na marginama glavnih svjetskih poslovnih tokova, Lean ne samo da može biti jedan od načina ubrzanog dostizanja tih glavnih tokova, nego čak i jedna prijeko potrebna stepenica u održanju kakve takve konkurentnosti domaće privrede.

Iako metoda Six Sigma nije predmet ovog članka, postalo je veoma korisno i praktično da se Lean i Six Sigma kombinuju, pa čak je težnja da će potpuno srasti u jednu metodologiju. O tome drugom prilikom.

Članak je prvobitno objavljen na portalu skala.ba

Autor članka: Tarik Kadrispahić